WYDARZENIE. Malarstwo polskie czy "europejskie"?

10 października o godzinie 18.00 zapraszamy do Królestwa Bez Kresu przy ul. Biskupiej 18 w Krakowie na spotkanie z Piotrem Kopszakiem, pracownikiem Muzeum Narodowego w Warszawie, który opowie o malarstwie polskim w kontekście "europeizacji narracji".
W 2011 roku miejsce Galerii Malarstwa Polskiego w Muzeum Narodowym w Warszawie zajęła Galeria Sztuki XIX wieku. Nowa ekspozycja była przedstawiana jako wprowadzenie nowej "europejskiej" narracji, w kontekście której umieszczono większość dzieł z wcześniejszej Galerii. Na nowej galerii widzowie nie zobaczyli żadnych niepokazywanych wcześniej obrazów autorstwa malarzy polskich, zostali za to pozbawieni niemal stu obrazów obecnych wcześniej w Galerii Malarstwa Polskiego, które w takiej "europejskiej" narracji się nie zmieściły. Czy polskie malarstwo można zrozumieć jedynie jako część sztuki europejskiej, której puls jest tak wyraźnie w nim wyczuwalny, czy jest w nim coś więcej czego nie da się zredukować do prądów, mających swe źródła gdzie indziej? O tym świadczyłby niemal zawsze przychylny odbiór wystaw sztuki polskiej za granicą i miejsce jakie polskie obrazy zaczęły zajmować w badaniach nad sztuką końca XIX wieku na świecie. A jednocześnie wśród studentów historii sztuki można zauważyć swoistą niechęć do zajmowania się nie tylko mniej znanymi, ale nawet najwybitniejszymi z polskich malarzy. Historycy natomiast nie dostrzegają zwykle znaczenia ruchu artystycznego, który doprowadził malarstwo polskie do szczytowego rozwoju w przededniu odzyskania niepodległości. Najbardziej spektakularnym tego wyrazem był brak szczególnego podkreślenia istotnej roli jaką w jej odzyskaniu odegrali polscy artyści, mimo zorganizowania w roku obchodów 100 lecia Odzyskania Niepodległości licznych wystaw prezentujących ich dzieła.
Piotr Kopszak jest kustoszem dyplomowanym Muzeum Narodowego w Warszawie, autorem szeregu wystaw malarstwa polskiego (ostatnia "Na jednej strunie. Malczewski i Słowacki"). Pisał m.in. o krytyce i teorii symbolizmu francuskiego i malarstwie Olgi Boznańskiej. Z konieczności informatyk specjalizujący się w problematyce metadanych. Razem z żoną prowadzi wydawnictwo Kle.
Comments